Stravování mé a Natálky

Jsou to už skoro 4 měsíce, co jsem se rozhodla dát svému jídelníčku režim a řád a začala jsem cvičit. Cítím se naprosto skvěle, což jde asi přes Instagram poznat, protože se mě často ptáte, jak teď můj jídelníček vypadá a mnohé dotazy se týkají i toho, co jí Natálka. Jestli jí stejně jako já. Tak jsem se rozhodla, že vše sepíšu do jednoho velkého stravovacího článku i s tipy na konkrétní jídla.

Natálka jí téměř úplně totožně, jako já. Jsou samozřejmě výjimky, že jí jídlo solím velmi málo, nepoužívám ostré koření a ani moc nesladím, ale jinak se naše jídla moc neliší. Teď přes léto se občas stane, že Nat nechce moc nebo třeba vůbec jíst. V tom případě jí ještě stále nabízím Nutrilon, protože jsem pak klidnější, že při pestré stravě zvládne přijmout  dostatek živin pro správný vývoj. Kojit se doporučuje minimálně do 2 let dítěte, a stejně tak se doporučuje dávat UM. Kravské mléko obsahuje více bílkovin, než mateřské mléko, takže je UM (se složením přizpůsobeným věku a potřebám dítěte) vhodnou náhradou mateřského mléka, pokud žena kojit nemůže nebo přestala. Batolecí mléko Nutrilon navíc obsahuje třeba vitamín D, který je důležitý pro zdravý růst a vývoj kostí a také vitamíny A a C, které přispívají ke správné funkci imunitního systému, dále pak omega 3 mastnou kyselinu alfa-linolenovou, která podporuje rozvoj mozku a v neposlední řadě unikátní směs prebiotik a také další prospěšné látky. Proto je pro mne stále jasnou volbou, když holčička klasickou stravu odmítá.

Co je pro mne v našem jídelníčků primární, to je kvalita potravin. Snažím se objednávat především lokální produkty a potraviny v bio kvalitě. Utratíme tak měsíčně za jídlo fakt hodně, ale na jídle jsem se rozhodla už dávno nešetřit, protože věřím, že to, čím živíme své tělo, se odrazí na našem zdraví i psychické pohodě.

Snídaně

Ráno pro mne začíná rituálem s kávou. Prostě ji nutně potřebuji. Nejde až tolik o kofein jako o ten příjemný rituál. No a co myslíte? Natinka musí mít také své kafíčko, když jej má maminka, takže ji našlehám menší množství bio plnotučného mléka, které sobě dávám do kafe, a jsme obě spokojené.

Na jídlo pak máme většinou to samé a vždy jde o vážně jednoduché pokrmy na přípravu, protože prostě nemíním trávit čas nějakým složitým vyvařováním.

Naše snídaně tedy vypadají třeba takto:

Kváskový chleba s čerstvým sýrem nebo tvarohovou pomazánkou, cherry rajčátka, jablko či hruška.

Kváskový chleba s máslem a vařeným vajíčkem, opět ovoce či zelenina.

Bílý jogurt s ovocem (banán, borůvky, maliny, mango), ovesné vločky či domácí granola.

Krupicová kaše s ovocnou přesnídávkou.

Tvarohová bábovka či jiná domácí buchta nebo ovocný koláč, tvaroh či jogurt.

Ovesné banánové lívanečky, jogurt/skyr, bobulové ovoce.

Tuňáková pomazánka, kváskový chleba, zelenina.

Tohle jsou příklady našich nejtypičtějších všedních snídaní. Já jogurt sem tam vyměním za skyr, o víkendu občas vyšvihnu i vafle, míchaná vajíčka či omeletu, ale myslím, že pro ukázku tohle bohatě stačí.

Svačinky

Svačiny jsou jídla, které nevynechávám u Nat ani u sebe a že tomu tak dlouho u mne bylo. Myslím si, že svačiny mají svůj význam a je pro mne lepší jíst několikrát denně menší porci než se třikrát naprat a nemoci se pohnout. 😀 Dopolední i odpolední svačinky jsou dost podobné, takže jsem se je rozhodla v článku nerozdělovat. Jak tedy naše svačiny vypadají? Pokud jsme doma, tak to vypadá nějak takto.

Cottage, knackebrot a kousek zeleniny.

Domácí toustový celozrnný chleba namazaný oříškovým máslem a ovoce.

Řecký jogurt (pro Nat s 10% tuku, pro mne s 0 či 3%), ovoce, ořechy.

Nakrájený sýr, kváskový chleba, kousek ovoce či zeleniny.

Hummus a zelenina.

Vařené vajíčko, knackebrot, kousek zeleniny.

Ovesné banánové lívance, řecký jogurt.

Pokud lítáme někde po venku, tak máme často na svačinku pokrájené ovoce, bílý jogurtový nápoj nebo teď v létě i zmrzlinu. A pokud je horko a Natálka nechce jíst, dostává na svačinu již zmíněnou lahvičku s Nutrilonem. V úmorném vedru je to vážně záchrana. Svačinka Natálku vždy osvěží a z unaveného dítěte se stává opět veselý a aktivní tvoreček.

Obědy

Oběd je prostřední jídlo dne, doplní nám energii na odpoledne, a tak se rozhodně nešidíme. Často si někdo myslí, že Natálce vařím něco jiného, ale ne. Jíme úplně to samý už od jejího prvního roku, jen jídlo moc nesolím a sobě si dosolím na talíři. Natalinka má úplně nejradši jídla s těstovinami, rajčaty či rajčatovou passatou a miluje lososa! Naše obědy jsou tedy velmi rychlé na přípravu a snažím se, abychom každý den měly něco jiného, takže dva stejné obědy dva dny po sobě u nás většinou nenajdete. Omáčky nezahušťuji moukou, ale snažím se vždy část zeleniny rozmixovat a to je fakt super! Zkuste to. A tady jsou zase příklady.

Sekaná či pečené masové kuličky s bramborovou kaší, nakrájená zelenina.

Kuře na paprice s rýží či celozrnnými těstovinami.

Dušené kousky masa (kuře, krůta, vepřové či hovězí) se zeleninou (rajčata, papriky, cuketa, brokolice) s kokosovým mlékem, rýže či kuskus.

Kuřecí roláda se sušenými rajčaty, fetou, bramborová kaše.

Pečený losos, dušený špenát, vařené brambory či kaše.

Čočkové sladké kari s rýží.

Guláš zahuštěný zeleninou s kváskovým chlebem.

Těstoviny s rajčaty a mozzarelou.

Kuskus s tuňákem, rajčaty a mozzarelou.

Koprová omáčka zahuštěná zeleninou, vařené vajíčko a brambory.

Zeleninová polévka s kváskovým chlebem.

Večeře

Večeře jsou u nás dost podobné jako obědy, pokud tedy nejsou studené a pokud se jedná o studenou večeři, pak je to opět podobné slaným variantám svačin či snídaní, takže to už asi více rozepisovat nebudu.

Co ale Natalinka fakt na večeři miluje, tak je to mozzarella, rajčata a kváskový chleba natřený lučinou. Stejně tak krupicovou kaši sní než by člověk řekl švec.

Natálka nedostává k jídlu uzeniny, které ale ani já nejím. Jedinou výjimkou je občas krůtí šunka bez dusitanů a dalších přídatných látek[, ale tu dostane fakt jen občas, když ji třeba vidí u nás na chlebu. Ke každému jídlu pak vždy dávám kousek ovoce či zeleniny, protože chci, aby si zvykla už od mala, že zelenina a ovoce tvoří velkou část jejího jídelníčku a bylo to v jejím pozdějším věku úplně přirozené.

Pitný režim

Co se týče mne, tak já kromě ranního a odpoledního kafe s mlékem piju zelené a bylinkové čaje, ale nejvíc čistou vodu. S bublinkami či bez, s citronem či mátou ale nejvíc fakt kohoutkovou vodu.

Natálka pije také buď čistou vodu, velmi naředěný mošt anebo dětský ovocný čaj.

Doplňky stravy

Po každém cvičení piju proteinový nápoj.

No a jak už jsem zmínila, Natálka ještě stále občas pije Nutrilon.

Tak to by bylo naše stravování a jak vypadá to Vaše? Liší se od toho našeho nebo se shodujeme? Napište mi do komentářů.

Batolecí mléko má být pouze součástí smíšené a vyvážené stravy dítěte. Způsob použití a další informace na obalech. Potravina pro zvláštní výživu.


Článek vznikl ve spolupráci s batolecím mlékem Nutrilon.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *